15 juni 2015

Ålandsfiske med Birkan och Marcus "Team Mojoboats Åland"

I helgen så var det dax för att testa gäddfiske på Åland för mig (Marcus).
Jag blev upphämtad av Johan Birkan Björk strax innan 8 på fredagen.
Det var bara att kasta in fiskeprylarna i bilen och sticka iväg mot Grisslehamn.
Från Grisslehamn så tog vi båten över till Eckerö och åkte vidare för att möta upp Marcus Sjölund (Team Mojoboats Åland).
Det var hos gästvänliga familjen Sjölund vi skulle bo hos. Familjen lånade även ut Marcus till oss så vi hade en bra guide och fiskevän att fiska med på Åland.

Första dagen så var vädret riktigt fint.
Vi stack ut på ett eftermiddags pass i jakten på dom Åländska gäddorna.

Sjölund spanar ut över vattnet och bestämmer vart vi ska starta.
Första dagen så fick vi upp 25 gäddor.
Dom flesta gäddorna var riktigt små men gäddorna är lika tuffa som Jarmo Mäkinen.
Dom hugger på allt. Det spelar ingen roll hur stora betena är. När dom sen sitter på kroken så är det full fart hela tiden. Även dom små gäddorna är riktigt kul att få.




Här hade vi dukat upp hemma hos Marcus.
Vi körde med en buffe av Birkans grymma beten.



Birkans " lilla" beteslåda

Birkan stor i fören och spanar in alla braxarna som sticker iväg när vi dyker upp.



En äkta Capten Morgan pose

Sämmre kvällar man man ju ha.


Dag 2 så blev det lite längd på gäddorna.
Totalt så blev det 32 gäddor.

Birkans gummibete Silencio var det bete som fungerade bäst då.
Det gick åt några sådana var.
Vi lagade några av dom i början, men dom var ändå södertrasade innan dagen var slut.


Birkan fick nog lite gäddfeber här.

Nu hade vi hittat ställen som gav lite större fisk.
Här var en av Marcus fiskar.

En 95a, min största denna helg.




Birkan tog helgens längsta gädda 102cm
Tagen på en Snaky.tail

Dag 3 blev det ett kort pass då vi skulle åka hem med 13.30 färjan.
Vi fick upp 13 gäddor på några timmar.

Här ser ni kaxigheten i dom Åländska gäddorna.
Den här lilla söta Jarmogäddan högg först  på den bakre kroken och i sin vilda fight slet tden sig men oturligt nog så krokade den sig själv i  baken.


Här är några av Birkans fina beten som jag körde med.


Ett av betena som jag fick av Birkan var hans bete Zizzy i Team Arnö färgen så klart.
Jag hade aldrig fiskat med den modellen förut.
Men efter helgen så hade jag fått 9 gäddor på den och ett helt gäng som inte riktigt ville kroka fast sig på betet. 
Jag hoppas betet fungerar lika bra hemma i Sverige. Annars så sticker jag till Åland igen

En Lycklig Johan Birkan Björk på väg in till land efter en grymt kul och trevlig helg.

Ett stort tack till Johan Birkan Björk och Marcus Sjölund för en riktigt trevlig och kul helg på Åland.
Det där måste vi göra om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar